Космос

Чому буран в 1988 році зумів приземлитися на автопілоті, а сучасні авіалайнери не можуть?

Восени 1988 року відбувся перший і останній політ всім відомого радянського “човника” “Буран”. Головною метою цього польоту була перевірка автопілота, тобто проведення всього польоту і посадки в повністю автоматичному режимі. І вона пройшла цілком успішно. У багатьох виникає питання: чому в 1988 році змогли на автопілоті провести такий важкий політ, а зараз сучасні авіалайнери цього не можуть. Давайте розберемося в цьому разом.

Джерело: https://www.aex.ru

Політ “Бурана”

“Буран” був першим радянським орбітальним кораблем багаторазового використання. Його основним завданням було виведення на орбіту Землі різних апаратів, в тому числі і доставка модулів і персоналу для збору орбітальних станцій. Крім цього “Буран” міг доставляти пасажирів та інші вантажі з орбіти на Землю (інші кораблі могли повертати лише людей). Крім того розглядалися і військові завдання цього корабля.

Перший політ “Бурана” відбувся 15 листопада 1988 року і пройшов цілком успішно. “Буран” вийшов на орбіту за допомогою ракети-носія, де здійснив два витки навколо Землі. Політ повністю проходив в автоматичному режимі і тривав 205 хвилин. Приземлення апарату змусило спостерігачів трохи похвилюватися, адже автоматика корабля перед самим приземленням чомусь змінила курс Буран зник радарів. У цей момент центр управління польотом готовий був підірвати апарат, вважаючи, що відмовило обладнання. Тим не менш корабель все ж здійснив успішну посадку, зайшовши на посадкову смугу з іншого боку. Як виявилося, цей маневр був закладений в бортовий комп’ютер літального апарату.

Джерело: https://rostec.ru

З похибкою у декілька метрів “Буран” здійснив успішну посадку. Даний політ занесений в Книгу рекордів Гіннеса і поки що ніким не перевершений. На жаль, цей політ був першим і останнім для “Бурана”. З розпадом СРСР на проект перестали виділяти фінансування, оскільки вважали такі польоти нерентабельними і неактуальними. Тому програма була згорнута.

Чому зараз автопілоти не використовують при посадці?

Якщо коротко, то майже всі сучасні авіалайнери можуть злітати і приземлятися на автопілоті і роблять це досить успішно і непомітно для самих пасажирів, однак використовують їх вкрай рідко. Взагалі, установка автопілота на літаках з більш ніж двадцятьма пасажирськими місцями навіть обов’язкова за міжнародними правилами авіації.

Сучасний модуль керування літаком Аеробус А340 Джерело: https://uk.wikipedia.org

Але самі пілоти використовують дану систему не часто і для цього є кілька причин. По-перше, посадка на автопілоті більш жорстка, ніж при ручній посадці, а по-друге її не можна використовувати, наприклад, мокрій або засніженій смузі, або при сильному вітрі, в-третіх, автопілот може впоратися з усіма форс мажорними ситуаціями, які можуть виникнути при зльоті та посадці. Натомість, автопілот сильно допомагає при посадці і зльоті, під час туману, коли видимість практично нульова.

Таким чином, при гарній погоді, літак цілком може злітати і сідати на автопілоті, а пасажири про це навіть не дізнаються.

Автор: Олексій Німчук. Редакція: Федір Карасенко.

Ставте палець вгору, щоб бачити у своїй стрічці більше статей про космос і науки!

Підписуйтесь на мій канал тут, а також на мої канали і на . Там ви можете почитати велику кількість цікавих матеріалів, а також задати своє питання. Підтримати наш канал матеріально можна через .

Related posts

Leave a Comment